سایت رسمی و تخصصی روانشناسی

سایت رسمی و تخصصی روانشناسی

مدیر سایت مهران حکمت
سایت رسمی و تخصصی روانشناسی

سایت رسمی و تخصصی روانشناسی

مدیر سایت مهران حکمت

سیگار

       صحبت از تاثیر زیان بار سیگار بر سلامتى، مطلب تازه اى نیست. همه حتى خود سیگارى ها مى دانند که سیگار جزء مهمترین عوامل خطرزاى بیمارى هاى قلبى _ عروقى و ریوى بوده و تاثیر بسزایى در پیشگیرى از بروز خونریزى مغزى، آنفیزم و انسداد راه هاى هوایى دارد ضمن آنکه عمده ترین دلیل بروز سرطان به شمار مى رود.سرطان مثانه، دهانه رحم، کبد، دهان، پانکراس، معده، روده بزرگ و سرطان ریه قسمتى از بیمارى هایى است که سیگار نقش اول را در بروز آن ایفا مى کند.با تمامى اینها هیچ کدام از سیگارى ها حاضر به ترک آن نیستند که این نیز دلایل متعدد ولى ناشناخته اى دارد. شاید بتوان گفت عادت به استعمال سیگار یکى از مهمترین عوامل در ناتوانى در ترک باشد. آنچه در این شماره به ذکرش مى پردازیم اصلاح رژیم غذایى براى سیگارى هایى است که با وجود آگاهى کامل از مضرات سیگار همچنان مایل به استعمال آنند. گرچه برخوردارى از رژیم غذایى به اندازه ترک کامل سیگار نمى تواند عوارض حاصل از مصرف آن را کاهش دهد ولى بى تاثیر هم نیست.به طور کلى سیگارى ها نسبت به غیرسیگارى ها از رژیم ناسالم ترى برخوردارند. پیروى از یک رژیم غذایى غنى از آنتى اکسیدان در به تاخیر انداختن بیمارى هاى مربوط به سیگار نقش فوق العاده مهمى دارد.ویتامین هاى A، C، E و گروه B (به ویژه B12) و بتاکاروتن (هیدروکربن هاى موجود در میوه هاى قرمز، سبز و زردرنگ) همگى خاصیت آنتى اکسیدانى دارند، به طورى که مى توان با مصرف میوه و سبزى، غلات و حبوبات مقادیر کافى آنتى اکسیدان را به بدن رساند.
• توصیه هاى غذایى مفید
روزانه چند وعده میوه و سبزى تازه و متنوع بخورید. در این میان بیش از همه به میوه هاى حاوى ویتامین ث توجه کنید. سیگار ذخایر ویتامین ث بدن را هدر مى دهد. لذا سیگارى ها دو تا سه برابر بیشتر از دیگران نیازمند ویتامین ث هستند.در صورت کاهش مصرف میوه، از طریق خوردن یک لیوان آبمیوه، نیم فنجان سبزى پخته و یک فنجان سبزى خام یا چهار لیوان آبمیوه طبیعى (بدون شکر) بدنتان را از لحاظ انواع ویتامین، مواد معدنى و فیبر تامین کنید.کلم بروکلى، اسفناج، گل کلم، هویج، فلفل قرمز، کنگر فرنگى، شاهى، شلغم و سویا تاثیر قابل توجهى در کاهش ناراحتى هاى تنفسى مى گذارد.کلسیم، فولات، سلنیوم و روى موجود در غلات و حبوبات نیز نقش ویژه اى در جلوگیرى از بروز سرطان کلون ایفا مى کند.مصرف الکل را متوقف کنید همراه شدن الکل با سیگار ارتباط مستقیمى با بروز سرطان دهان دارد.میزان کلسیم بدنتان را از طریق مصرف لبنیات کم چرب، انواع کلم، اسفناج، جعفرى و بادام بالا ببرید، زیرا سیگار یکى از عواملى است که باعث کاهش جذب کلسیم در بدن مى شود.چربى هاى حیوانى را محدود کنید. مصرف بى رویه گوشت قرمز، خامه و روغن هاى هیدروژنه خطر بروز سرطان رحم و روده بزرگ را تا حد زیادى مى افزاید.
تا مى توانید ماهى بخورید. مطالعات نشان داده اسیدهاى چرب امگا سه موجود در ماهى قادر است ابتلا به بیمارى هاى ریوى در سیگارى ها را تا چند درصد کاهش دهد.ضمن اینکه با کاهش کلسترول بد خون (LDL) که استعمال سیگار ارتباط مستقیمى با افزایش آن دارد، مانع از بروز تصلب شرایین مى شود.
حتماً دو، سه فنجان در روز چاى سبز بنوشید. آنتى اکسیدان هاى موجود در چاى سبز براى حفاظت بدن از سرطان بسیار لازم است.از انجام ورزش غافل نشوید. انجام حرکات ورزشى باعث ایجاد تعادل بین کالرى دریافتى و مصرفى شده و از چاقى که خود عامل بروز سرطان هاى متفاوت است مى کاهد.

                                      
      

 

چگونه از سیگار کشیدن نوجوانان خود جلوگیری کنیم 

 

سیگار

همه روزه در روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل ارتباطات جمعی با تیتراژهای درشت مشکلات مختلف اعتیاد و مصرف سیگار رو به رو هستیم.

آمار منتشر شده از سوی سازمان‏های بین‏المللی، به خصوص سازمان‏ بهداشت جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف سیگار در سطح جهان است. نتیجه چنین فرایندی اضمحلال نوجوانان و جوانان یعنی نیروهای مولد آینده کشور است. این مشکل امروزه آن چنان نمود یافته که هیچ کشوری نمی‏تواند خود را از آن مصون بداند. لذا یکی از مشکلات عمده‏ای که نسل نوجوان و جوان کشور را تهدید می‏کند، تمایل و گرایش آنها به مصرف سیگار است.

معمولاً شروع سیگار کشیدن مربوط به دوره کودکی نیست. بلکه از دوره نوجوانی و جوانی چنین عملی بنا به دلایل خاص صورت می‏گیرد. شاید یکی از این دلایل  این باشد که نوجوانان و جوانان از آنجا که تحت تاثیر الگوهای بزرگسال قرار دارند، در صورتی‏که ببینند معلم، پدر یا مادر و یا شخصیت‏هایی که شهرت اجتماعی دارند، سیگار می‏کشند، نسبت به کشیدن سیگار تمایل پیدا می‏کنند.

آمار منتشر شده از سوی سازمان‏های بین‏المللی، به خصوص سازمان‏ بهداشت جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف سیگار در سطح جهان است. نتیجه چنین فرایندی اضمحلال نوجوانان و جوانان یعنی نیروهای مولد آینده کشور است

 اگر شما به عنوان والدین نوجوان، سیگار می کشید، واقع بینانه نیست از نوجوانتان انتظار داشته باشید این کار را نکند. در حقیقت نوجوانانی که در خانواده‏شان سیگار کشیده می‏شود، دو برابر بیشتر از دیگران، احتمال دارد سیگاری شوند. پس اگر می‏خواهید به نوجوانتان لطفی کنید، ابتدا رفتار خودتان را اصلاح کنید تا الگوی منفی برای نوجوان خود نباشید. میزان تاثیر خودتان را بر نوجوان از نظر مصرف سیگار و سایر جنبه‏های زندگی دست کم نگیرید. شما می‏توانید یک نیروی  اداره کننده باشید.

چرا نوجوانان سیگار می‏کشند؟

فرضیه‏های گوناگونی در باره علت‏های مصرف سیگار در نوجوانان وجود دارد که از عوامل ژنتیکی تا ویژگی‏های شخصیتی

نوجوان و سیگار

را در برمی‏گیرد. براساس این فرضیه‏ها می‏توان به نقش چهار ویژگی شخصیتی در نوجوانان سیگاری اشاره کرد:

- فقدان مسئولیت‏پذیری

 نوجوانانی که تعهد لازم را  ندارند و در این زمینه آموزش لازم را در خانواده و مدرسه ندیده اند، به طور معمول فاقد کنترل درونی و احساس مسئولیت هستند. آنها خود محور بوده و احساس مسئولیت اندکی در مورد خود و یا محیط اجتماعی خویش دارند. بسیاری از این نوجوانان دمدمی هستند، قبل از اینکه فکر کنند عمل می‏کنند و در ایفای وظیفه و مسئولیتی که توسط دیگران برای آنها تعیین شده است، دچار مشکل می‏شوند.

- نداشتن انگیزه

برخی از نوجوانان به هیچ نوع فعالیتی علاقه ندارند. به مدرسه بی‏علاقه بوده و گرایش به هیچ‏یک از انواع سرگرمی‏ها ندارند و برای دستیبابی به موفقیت و رسیدن به خواسته‏هایشان نیز اهمیتی قائل نیستند.

- نارضایتی، افسردگی و بی‏حوصلگی

 این روحیات بطور معمول در نوجوانانی دیده می‏شود که خود را نسبت به دوستان و همکلاسی‏هایشان، ناموفق و ناتوان می‏بینند. آنان فاقد اعتماد به نفس بوده و نسبت به اطرافیان، خود کم‏بین هستند.

- داشتن مشکل در ایجاد ارتباط با دیگران

 این نوجوانان اغلب دوستان اندکی دارند و فاقد دوست صمیمی هستند، از این رو به انزواطلبی و گوشه‏گیری رو می‏آورند. آنها به شدت تحت تاثیر دوستان اندک خود هستند و به دلیل مواجه نشدن با الگوهای رفتاری متفاوت و متنوع، امکان مقایسه را نداشته و لذا مشکلات رفتاری و اجتماعی موجود در دوستان آنها، باعث انحراف آنها نیز می‏شود.

چگونه مانع از سیگار کشیدن فرزند خود شویم؟

- اگر در همان روزهای نخستین، مصرف سیگار توسط فرزند نوجوانتان را به سرعت تشخیص دهید مسلماً با بکار بردن

اعتیاد به سیگار

 روش‏های تربیتی درست می‏توانید مانع از ادامه رفتار وی شوید. بنابراین توجه زیادی به تغییرات رفتاری فرزندتان داشته باشید. گاه اضطراب زیاد و یا غلبه افسردگی در نوجوانان، باعث روی آوردن آنها به مصرف سیگار (که زمینه ساز ‏مصرف مواد مخدر است) می‏شود. اگر تغییرات هیجانی در رفتار فرزندتان مشاهده کردید، مراقب رفتارهای او باشید.

- به روابط فرزند خود با دوستان و آشنایان توجه کنید. نوجوانان از همسالان و دوستان خود بسیار تاثیرپذیرند. اگر دوستان نامناسبی را در اطراف او ملاحظه می‏کنید، حتماً به این مساله حساس شده و در ازای آن، وی را به یافتن دوستان جدید تشویق کنید. هیچ‏گاه در این زمینه از سخنان کنایه‏آمیز استفاده نکنید زیرا فرزند شما تصور خواهد کرد که بطور غیر مستقیم او را هدف انتقاد قرار داده‏اید.

گاه اضطراب زیاد و یا غلبه افسردگی در نوجوانان، باعث روی آوردن آنها به مصرف سیگار (که زمینه ساز ‏مصرف مواد مخدر است) می‏شود

- به کاهش علایق فرزند نوجوان خود نسبت به کار و مدرسه و تفریحات، توجه داشته باشید. دلبستگی‏های فرزندتان را گسترش دهید. سرگرمی‏ها، تفریجات و فعالیت‏های او را افزایش دهید.

- به تغییرات جسمانی فرزند خود مانند زرد شدن غیرطبیعی دندان‏ها و یا بوی بد دهان، حساس باشید. فریب فرزندتان را نخورید. نسبت به آنها ساده‏اندیش نباشید و بیش از حد به او اعتماد نکنید زیرا نوجوانانی که سیگار (و حتی مواد مخدر) مصرف می‏کنند والدین خود را فریب می‏دهند. قوانین، پاداش‏ها و مجازات‏های محکم و قطعی را تعیین کرده و در اجرای آنها ثابت قدم باشید.

- مطالعات علمی نشان داده، نوجوانانی که احساس اضطراب، افسردگی، خشم، کمبود اعتماد به نفس و... می‏کنند بیشتر به مصرف سیگار و سایر مواد مخدر روی می‏آورند. لذا نسبت به مشکلات روحی فرزندتان حساس باشید. اگر مشکلات عنوان شده را در نوجوانتان مشاهده کردید حتماً به روان‏شناس مجرب مراجعه کنید.

 

 زنان سیگاری

 

چرا امروزه زنان بیش‌تر سیگار می‌کشند؟

  - تحقیقات جدید نشان می‌دهد میلیون‌ها زن در کشورهای در حال توسعه به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی به سمت مصرف سیگار روی آورده‌اند که این عامل در طی دهه‌های آینده می‌تواند باعث مرگ زودرس درصدی از آن‌ها شود.

تحلیل‌های انجام شده در 74 کشور جهان نشان می‌دهد، در کشورهایی که زنان قدرت، وضعیت سیاسی و اقتصادی بدتری دارند، مردان 5 برابر زنان سیگار می‌کشند که از جمله آن‌ها می‌توان به چین، اندونزی، پاکستان و عربستان صعودی اشاره کرد.
اما در عوض در کشورهایی که زنان قدرت بیش‌تری دارند مانند استرالیا، کانادا، نروژ، سوئد و آمریکا، این فاصله کم‌تر است و زنان تقریبا به اندازه مردان سیگار می‌کشند.
داگلاس بچر از سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت این یافته‌ها نشان می‌دهد مسوولان باید هر چه سریع‌تر فکری به حال کاهش نرخ مصرف سیگار خصوصا در کشورهای فقیرتر کنند.
شیوع مصرف محصولات دخانی هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان در مراحل اولیه خود است، اما ما انتظار داریم در آینده نزدیک شرایط بدتر شود.
اتخاذ سیاست‌های کنترلی در مورد مصرف این محصولات مانند ممنوعیت تبلیغات، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری در زنان داشته باشد.
تنباکو در نهایت نیمی از مصرف کنندگان خود را می‌کشد و سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت جهان می‌داند. نرخ سالانه مرگ و میر بر اثر مصرف سیگار 5 میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به بیش از 8 میلیون نفر برسد.
این تحقیقات در کل تخمین می‌زند که مردان در سراسر جهان تقریبا 5 برابر زنان سیگار می‌کشند. اما تفاوت نرخ سیگار کشیدن در مردان و زنان در کشورهای مختلف جهان اختلاف بسیاری دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد