آلزایمر معمولا در افراد سالمند بروز می کند اما جامعه نسبت به این بیماری اطلاع چندانی ندارد. افراد افسرده و آنهایی که کمتر از مغز خود کار می‌کشند در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.


معصومه صالحی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مردم و خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر شناخت چندانی نسبت به بیماری آلزایمر ندارند که آموزش نحوه مراقبت از بیمار برای ارتقای کیفیت زندگی و جلوگیری از افسردگی و فرسودگی خانواده بیمار بسیار موثر است.

وی ادامه داد: انجمن آلزایمر کلاس‌های 6 هفته‌ای را برای خانواده و مراقبین مبتلا به آلزایمر برگزار می‌کند و بسته‌های آموزشی با سرفصل شناخت بیماری و راه‌های مواجهه با آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران آگاهی و شناخت کم خانواده نسبت به آلزایمر را یکی از مشکلات پیش روی جامعه برشمرد و افزود: آلزایمر از جمله بیماری‌های وابسته به سن است که در دنیا افراد بالای 65 سال و در ایران افراد بالای 60 سال به آن مبتلا می‌شوند اما ژنتیک هم 25 تا 30 درصد در بروز این بیماری دخیل است.

صالحی تاکید کرد: دمانس یا زوال عقل که بر اثر ضربه به سر،‌سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود به نوعی آلزایمر است و افراد باید مراقب ضربه‌هایی که ممکن است به سر وارد شود باشند.

وی به چالش کشیدن و فعال نگه داشتن مغز را یکی راه‌های پیشگیری از آلزایمر دانست و افزود: معمولاً افراد تحصیلکرده و آنهایی که بیشتر از مغز خود کار می‌کشند کمتر به این عارضه مبتلا می‌شوند چون افزایش اطلاعات علمی ارتباط بین سیناپس‌های مغز را بیشتر می‌کند.

ورزش و تحرک عامل دیگری است که صالحی برای پیشگیری از آلزایمر بر آن تاکید کرد و گفت: ورزش و تحرک سبب می‌شود که خون رسانی به اندام‌ها از جمله مغز بهتر انجام شود و سلول‌ها دیرتر فرسوده شوند.

وی افزود: خوردن غذاهای سرخ کرده،‌فست فودها و روغن اشباع برای مغز مضر هستند که باید روش غذایی را تغییر داد و بیشتر از میوه و سبزیجات تازه استفاده کرد. ماهی حاوی امگا 3 و تقویت کننده مغز است که ترجیحا هفته‌ای یکبار در دستور غذایی خانوارها قرار گیرد.

به گفته صالحی از آنجایی که گوشت قرمز سبب بالا رفتن کلسترول و مشکلات عروقی می‌شود بهتر است گوشت سفید را بیشتر استفاده کنیم.

وی گفت: افسردگی از عامل تشدید کننده آلزایمر است که حضور در اجتماع و داشتن فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد.